Thema 'Letters'

Dag allemaal,

Vorige week is in de kleutergroepen het nieuwe thema gestart: 'Letters'. Hierbij staat het prentenboek 'Alfabet' centraal. Letterdief Alfabet is in alle klassen aangekomen. Hij verzamelt stap voor stap alle letters van het alfabet en krijgt daarbij onze hulp. Daarnaast gebruiken we ook het verhaal van 'Het letterwinkeltje' waarin we kennismaken met Opa Brom die er letters verkoopt en uitlegt wat je ermee kan doen. Natuurlijk bouwden we in de klas ons eigen 'Letterwinkeltje' waarin al vrolijk gehandeld wordt met letters. Het is een project van 4 weken, maar de rest van het schooljaar blijft Alfabet bij ons om regelmatig met letters te spelen.

Het is niet de bedoeling dat kleuters alle letters kennen of al kunnen lezen. Maar veel kleuters zijn er door geboeid en het is goed hen er spelenderwijs mee te laten kennismaken. In dit bericht delen we graag de doelen die we nastreven in deze weken:

- Kinderen worden zich bewust van klanken in woorden. Ze ontdekken de relatie tussen klanken en letters; maar ook  tussen spreken; lezen en schrijven. Ze zien de kleine verschillen tussen letters. De oudste kleuters kunnen klanken in woorden onderscheiden, maar ook losse klanken van een kort woord samenvoegen tot één woord. En ze zijn gemotiveerd om de betekenis van geschreven taal te achterhalen.

- 'Het letterwinkeltje' is een rijmboek. De kinderen doen ervaring op met rijmen en kunnen op den duur zelf betekenisvol rijmen. 

- We blijven oefenen met de juiste potloodgreep en gaan doorgaande schrijfpatronen oefenen in 'Schrijfdans'.

- In het 'Letterwinkeltje' hangt een klok: kinderen weten dat die gebruikt wordt om tijd te meten; oudste kleuters kunnen de hele en soms halve uren aflezen op de klok met wijzers. 

- Na de Lockdown is er opnieuw extra aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling: speelgoed delen met andere kinderen; anderen actief betrekken bij hun spel; vertrouwen hebben in elkaar; rekening houden met gevoelens en wensen van anderen... 

Als kinderen ook thuis graag met letters bezig zijn, is het belangrijk om de letters niet 'alfabetisch' uit te spreken, maar als klank zoals ze klinken in een woord. Wanneer we ze 'alfabetisch' uitspreken, is dat voor de kinderen straks erg lastig bij het leren lezen. Een voorbeeld: 'Bee- OO - eM' krijg je niet samengevoegd tot 'boom'.  ' Bu - OO - Mmm' wel.

Vrijdag krijgen de kinderen ook een blad mee waarop de letters staan zoals we ze aan kleuters aanleren om te schrijven. Het zijn de 'leesletters' van groep 3 en sluiten beter aan bij de schriftletters dan blokletters. Fijn als jullie die ook thuis gebruiken bij het 'schrijven' van bijv. hun naam. Een voorbeeld: sem i.p.v. SEM.

De kinderen zijn alvast erg enthousiast gestart aan dit project. Op Classroom staat het verhaal van het 'Letterwinkeltje' en de liedjes die we leerden, zodat jullie ze thuis ook kunnen luisteren.

 

Terug naar overzicht
Groep 1/2b

Terug samen naar school!

Fijn: we zijn terug gestart met 'onderwijs op ...

Meerdere groepen

Kerstviering

Nu was het al op dinsdag Kerstfeest in de klas. Wat zagen ...

Meerdere groepen

Leren Leren en de monstertjes

Ondertussen kwamen al heel wat monstertjes van Leren Leren ...

Meerdere groepen

Doelen thema Sint en Kerst

In de maanden november en december hebben we rondom de ...

Groep 1/2b

Sinterklaas

Sinterklaas kon dit jaar niet op school komen en daarom had ...

Meerdere groepen

Pietengym

Donderdag mochten we eindelijk in de sporthal onze ...

Meerdere groepen

Doelen thema dinosaurussen

De komende weken werken wij rond het thema : dinosaurussen. ...

Groep 1/2b

Start project Dino's

Op maandag vonden de kinderen in de zandbak een mysterieus ...

Groep 1/2b

Eerste maand in onze groep ...

Hallo daar jongens en meisjes, mama's en ...

Groep 1/2b

We zijn klaar voor de nieuwe ...

Dag lieve jongens en meisjes, papa's en ...