buitenspelen buitenspelen
Passend aanbod voor ieder kind
samenwerken samenwerken

Kwalitatief goed onderwijs, afgestemd op de behoefte van uw kind

We vinden het belangrijk dat ons onderwijs afgestemd is op de behoeften van onze leerlingen. We stemmen ons onderwijs af op het niveau van uw kind en op basis van regionale én maatschappelijke ontwikkelingen. Op deze manier geloven wij dat wij uw kind voorbereiden op een toekomst in de 21e eeuw!

Hoe wij dit doen?

• We hebben structureel aandacht voor een gedifferentieerd onderwijsaanbod, waarbij we kinderen bedienen op verschillende niveaus;
  • We hebben aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We bieden hen een programma afgestemd op hun behoefte en waarbij ze worden aangesproken op hun niveau. Zo stimuleren we bij ieder kind een actieve leerhouding;
  • We hebben structureel aandacht voor talentontwikkeling, zodat al onze leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en ontplooien. Dit middels onze methode Faqta en inzet van Cultuur met Kwaliteit;
  • We onderhouden contacten met externen, waaronder Brainport PO om zo goed mogelijk af te stemmen op de ontwikkelingen in de omgeving en onze leerlingen kennis te laten maken met deze omgeving en beroepen middels projecten en gastlessen.
Wij zijn een Kanjerschool!
Kanjermethode Kanjermethode
kanjermethode kanjermethode

Wij zijn een Kanjerschool!

We hanteren als algemene methode voor sociale en emotionele vorming, de Kanjermethode.

We doen dit door gebruik te maken van ‘Kanjertaal’ en we richten ons hierbij op:

• het ontwikkelen van kanjervaardigheden;
  • positief (aan-)sturen;
  • handelen vanuit vertrouwen en relatie naar leerlingen, ouders en elkaar;
  • het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat;
  • het voeren van kindgesprekken, waarbij we doelen willen stellen samen met leerlingen;
  • leren van en met elkaar (voorbeeldfunctie);
  • uitspreken van verwachtingen.

Kanjertraining
Sinds april 2012 is de Christoffelschool een gecertificeerde Kanjerschool. Dat betekent dat de leerkrachten zich de kanjervaardigheden eigen hebben gemaakt. Door die training heeft de leerkracht geleerd het gedrag van het kind op de kanjermanier aan te pakken en te sturen met als doel dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Het kind zit daardoor ook beter in zijn vel en kan zich zo goed ontwikkelen. In elke groep worden er kanjerlessen gegeven. Ook is er een keer in de twee jaar een ouder-kanjerles. Ouders mogen dan deelnemen aan een les.

Onze onderwijsdoelen zijn:

• Kinderen voelen zich veilig.
  • De leerkracht wordt gerespecteerd.
  • Pestproblemen worden opgelost.
  • Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken.
  • Kinderen kunnen gevoelens onder woorden brengen.
  • Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen.

Onze 5 afspraken zijn:

1. We vertrouwen elkaar.
  2. We helpen elkaar.
  3. We werken samen.
  4. We hebben plezier.
  5. We doen mee.
Meer weten?
Optimale kindontwikkeling 0 -13 jaar
Atalenta Atalenta

Intensieve samenwerking met onze collega's van Atalenta kinderopvang op onze locatie

Sinds de fusie met de kinderopvang in januari 2023 werken we aan een optimale samenwerking met onze collega's van kindercentrum Ekenrooi. Samen werken we bij stichting Atalenta en streven naar een optimale kindontwikkeling van 0 - 13 jaar. We zijn samen volop in ontwikkeling en werken gericht aan:

• Peuters en kleuters werken aan dezelfde thema's. Over de inhoud van deze thema's voeren de pedagogisch professionals structureel overleg met de leerkrachten van onze school.
  • De peuters en BSO-kinderen sluiten aan bij onze pijler talentontwikkeling. We hebben structureel aandacht voor de talenten van onze leerlingen. Talentontwikkeling vindt plaats middels onderzoekend leren vanuit onze methode Faqta. Een methode waarbij wereldorientatie en burgerschap centraal staan. Daarnaast is er aandacht voor talentontwikkeling tijdens de schoolbrede weken. Deze vinden plaats in het najaar rondom Kunst en Cultuur en in het voorjaar rondom een gezamenlijk thema vanuit Faqta. Tijdens deze schoolbrede weken nemen de kinderen van de dagopvang deel aan diverse activiteiten en sluit de BSO in het naschoolse aanbod aan op het thema.
  • Communicatie vinden we heel belangrijk. Een goed contact met ouders-school-BSO komt ten goede aan de ontwikkeling van uw kind. Een warme overdracht van de kinderopvang naar de basisschool en van school naar BSO is ons streven.
Lees hier meer over kinderopvang Ekenrooi
Groene omgeving
luchtfoto luchtfoto

Groene omgeving

Onze school bevindt zich in een groene omgeving. We maken dan ook veel gebruik van deze omgeving. Zo zijn onze kinderen in de gelegenheid om in de pauzes in de bossen te spelen, maar daarnaast is het ook een fijne plek om te leren.  Regelmatig maken de leerkrachten gebruik van de ruime speelplaats en bossen om activiteiten uit te voeren rondom spelling, rekenen en natuureducatie. Het kan hierbij gaan om activiteiten middels bewegend leren, maar ook gerichte activiteiten middels onderzoekend leren vinden in deze groene omgeving plaats. Een geweldige plek waar kinderen volop kunnen bewegen en op ontdekkingsreis kunnen in de natuur.